Startup – cjeloživotno (m)učenje
- 22. veljače 2013.
- Posted by: Zimo Digital
- Category: Nekategorizirano
Da, onaj dan kad ste krenuli u “privatnike” (Bože, kako mrzim taj izraz, u njemu je spojeno sve ono što nam žele reći oni koji se nikad nisu usudili zaploviti poduzetničkm vodama, barem ne u sferi legalne
ekonomije) osudili ste sebe na cjeloživotno (m)učenje. E sad, da li ćete se mučiti, učiti ili se mučiti učeći – ovisi o stavu koji imate. Ako ste pozitivac i poduzetnik iz uvjerenja, ako vam je to poziv, ne posao – onda ćete se manje mučiti. Uživati ćete u učenju, radu na svojem projektu, rastu vaše tvrtke, interakciji sa ljudima i tvrkama u okruženju. Ok, s državom će uživati samo mazohisti. No, ima nas svakakvih.Učenje, kako ga ja vidim, razlikuje se jako od učenja kako ga vide oni koji podučavaju i žive od toga. Jako se razlikuje od onog što vas profesori (čast vrlo rijetkim iznimkama) uče na fakultetu. Jako se razlikuje od viđenja onih koji vam prodaju seminare, gostovanja raznih gurua, koji pišu knjige o poslovanju, poduzetništvu i koji su spremni konzultirati vas za šaku dolara. Ili kuna. Nisu svi loši i nepotrebni. Ali, kao i kod investicija u startupe, rizik odabira pravog učitelja je velik. Broj onih koji se samo dobro prodaju je velik. A neukom oku promaknu detalji. Vrag je, opet, u detaljima.
Sam sam prošao i posljediplomski i mnoštvo seminara, predavanja, edukacija. Ima na zidu diploma. Ima i po ladicama. Ima i ožiljaka. Na duši, tijelu i žiro računu. Konzultiralo me. Akreditiralo me. Certificiralo me. Nadziralo me. Revidiralo me i reviziralo. Benčmarkiralo s stranim i domaćim izdajnicima. Nagrađivalo i kažnjavalo. Pa si mislim da imam nešto za reći po tom pitanju. Iako sam daleko od idealnog primjera.
Startupi su “in”
Iz usta najvažnijih ljudi u državi, imao sam prilike zadnjih dana čuti startup, čak možda i previše puta. Još ne smijem otkriti sve detalje, ali čini se da i oni počinju razumjevati. Ne znam je li to dobro ili ne. Znam da će mnogi reći da nije, da su političari samo glupani, nesposobnjakovići i spletkaroši koji su nam sve krivi. I zato što nam je, kako nam je. Ok, možda i jesu krivi. Ali, ja sam nepopravljivi optimist. I zato, što su startupi in, što ih sad spominje i podržava i politika, što polako ulazimo u mainstram, mnogi će se htjeti na vaš startup nakačiti. Ukrcati. Ugraditi. Oni su završili uGrađevinski fakultet. Životnu diplomu iz ugraditeljstva su stekli. Ne piše im na vizitki, ali morate se naučiti prepoznavati takve. Često nose sako i kravatu . Imaju priču bolju od mene. Imaju nastup ispeglan do savršenstva.Prepoznati ćete ih tako, što će vam ono što predlažu biti previše lijepo. Obećati će vam brda i doline. Po tome što će od vas tražiti da platite i kavu koju popijete s njima. Oni iskusniji, koji su već magistrirali na ugraditeljstvu, platiti će prvu kavu ili ručak. Ti su rijeđi, ali su samim time i opasniji. Drugi signal je da će vam odmah pokušati prodati nešto. E sad, kako razlučiti? Oni će vam krenuti prodavati već na prvom koraku. Rijetko na drugom. Investitor će vam prodavati nešto daleko kasnije, daleko skuplje i tek onda ako zajedno napravimo nešto od čega ćemo to platiti. Eventualno. Onaj tko stvarno vjeruje u svoje znanje ili vam želi prodati nešto u što vjeruje da vam je korisno, dati će free tiral. Test period. Neće navaljivati da to kupite odmah, jer samo danas dobijate i set noževa od inox 123/34 vrhunskog čelika Prepoznati ćete ih tako što će ih manje zanimati što vi to radite a više će pričati o tome kako oni mogu učiniti sve i svašta za vas. Spominjati će prijatelje na visokim mjestima. Koristiti će mnogo stranih riječi. Plašiti će vas nepoznatim i opasnim svijetom, Mordorom kroz kojeg samo oni znaju put.
Snake oil
Što će vam prodavati? Sve. Najčešće, oni vole prodavati svoje kontakte. Ugrađivati će se na način da vam omoguće sastanak s jako važnim ljudima, za lijepi postotak. Nuditi će vam svoje plaćene savjete, konzultacije, svoje vrijeme. Vrhunske alate za učinovitost. Uglavnom ono što bi ameri nazvali snake oil. Najčešće na mjesečnoj bazi i uz unaprijed definiranu visoku naknadu. Jasno, njihova prezentacija će vam pokazati da su vam to dali jako jeftino, jer jako puno vrijede. Ali, samo se pitajte, koliko stvarno vrijede vama? Koliko vam mogu donesti na kratki rok? Na dugi rok smo svi mrtvi. A većina startupa će biti mrtva i na kratki rok. Zato, u početku sanjajte dugoročno, ali radite kratkoročno. Tražite i stvari koje će dati kratkoročni efekt, kako bi ono glavno, dugoročno – moglo prosperirati i opstati. Ne smeta i poželjno je da to što radite ima i velik dio dugoročnog efekta. Ali ako radite samo dugoročne stvari, umrijeti ćete od gladi. Jer jesti treba svaki dan.
I sad, dolazimo do učenja. I mučenja. Učite radeći. Učite tražeći i nformacije. Uspoređujte, odvagnite i napravite po svome. Ne slušajte ni političare, ni konzultante ni investitore, ni roditelje, ni porfesore ni mene. Ali svakog od nas poslušajte. Pa odlučite i napravite po svom. I preispitujte. Zašto? Mora li to baš tako? Iskustvo je korisno, ali iskusan čovjek, koji puno zna, rijetko napravi takav potez koji može od muhe napraviti slona. A nekad vam treba ogroman slon. Pa, pokušajte ga napraviti. A muhu i slona valjda već znate razlikovati?Kako budete išli svojim putem, nuditi će vam učenje. Formalno. Sa diplomama ili potvrdama. I to je u redu. Ti su manje opasni od ugraditelja. Ali su ponekad isto krcatelji. A učenje može prerasti u mučenje. Jer će biti teško primjenjivo a skupo. No, učiti možete jako puno uz svoj posao. Od drugih ljudi sličnih vama. U coworking porstorima. U zajednici koja se radi slično ili potpuno drugačije od vas. Od starijih kolega, koji su voljni slušati i dati vam savijet. Jeftino znanje je nekad skupo, ali skupo znanje je uvijek skupo. A ako je zanimljivo, vezano uz projekt na kojem radite, ako su ljudi od kojih učite opušteni i voljni prenositi znanje, manja je šansa da će učenje biti mučenje.
Nedostatak znanja je fatalan. A kako imate ograničene resurse, tragajte za znanjem koje možete, sada, više nego ikad prije – dobiti besplatno. Prezentacije najboljih su dostupne na slideshareu, youtube nudi fantastičan izbor svega što vam treba i ne treba. Već te dvije stvari vam mogu dati, ako ste voljni tražiti, koliko nekad ne bi stekli godinama idući po predavanjima.Učiti ćete na greškama. Svojim i tuđim. Što više na tuđim, to bolje. Procjenite troškove jednog i drugog. Nikad nećete biti sigurni, ali bar razmišljajte o tome. Računajte, razmotrite opcije.
Plaćajte po rezultatima
I uvijek pokušajte procjeniti tko vas traži novce a ne jamči rezultat. Nekad ćete morati i tako poslovati. Ali što manje tako, tim bolje. Uvijek je bolje dati više u apsolutnom iznosu od nečega što je veliki dobitak za vas, nego manje za nešto što vam i nije bilo korisno. A to možete samo ako plaćate po rezultatima. Ako ste naučili, ako ste to znanje primjenili i ako vam je bilo korisno, treba ga i ozbiljno platiti. Ali, to ne znate u početku. Srećom, danas postoje mjerljivi pokazatelji. Konzultant koji tvrdi da njegova metoda drastično povećava ovo ili ono – neka sudjeluje u koristi koju je to povećanje doneslo.
I na kraju. Primjenite znanje. Ako ste u poduzetništvu, većinom niste znanstvenik. Odabrali ste profesionalnu a ne znanstvenu karijeru. Stoga vam je manje bitno objaviti svoje znanje u nekom formalnom obliku, ili steći od toga titulu i hvalu akademske zajednice, a bitnije vam je što prije to primjeniti u praksi i ići na sljedeći korak. U poduzetništvu, znanje koje nije primjenjeno brzo gubi vrijednost. Stoga kapitalizirajte stečena znanja što prije. I što jače. I krenite na nova znanja, novu primjenu, novu kapitalizaciju. Inače (m)učenje nije imalo smisla.
Autor: Saša Cvetojević, Izvor: http://poslovno.biz/startup-6-dio-cjelozivotno-mucenje/